Transalp 2021: Aankomst in Venezia

15 juli 2021 - Venetië, Italië

La Festa del Redentore. Het Feest van de Allerheiligste Verlosser. Sinds jaar en dag gevierd in het derde weekeinde van juli. Het feest ter gedachtenis aan de bevrijding van de mens door de Allerheiligste Verlosser. In Venetië beloofde Doge Alvise I Mocenigo in 1576 om een magnifieke kerk te bouwen als de plaag die Venetië teisterde zou eindigen. En elk jaar het einde van de plaag te vieren tijdens het Feest van de Allerheiligste Verlosser. Een op dat moment relatief onbekend katholiek feest, behalve bij zijn orde van de redemptoristen.

Belofte maakt schuld en na 50.000 slachtoffers kwam er een einde aan de plaag en werd er een begin gemaakt met de bouw van de kerk, die op het eiland Giudecca staat. Ontworpen door Andrea Palladio. Dan heb je gelijk een topper onder de Renaissance-architecten. De kerk heet - natuurlijk - Il Redentore en is een blikvanger vanaf de Piazza San Marco.

Wij komen aan de vooravond van dit Festa aan in Venetië. Met de trein uit München, waar we onze auto hebben achtergelaten, maar onze MTB’s hebben meegenomen. Ons er niet van bewust dat de stad in rep en roer zou zijn. Het Festa del Redentore markeert dit jaar het einde van de COVID-plaag, zo is stellig onze indruk. De stad wemelt van de Italianen, die dit weekeinde hebben aangegrepen om samen met de Venetianen de verlossing te vieren. Ook in ons verblijf met drie appartementen zijn wij de enige niet-Italianen. Er heerst in de stad een ontspannen vrolijkheid, waardoor wij een bijna niet te onderdrukken neiging hebben om ook op straat onze mondkapjes op te doen. Zeker als de straten steegjes worden en de bruggetjes zorgen voor opstoppingen.

Eigenlijk zou onze reis eindigen in Venetië na een MTB-tocht vanaf München over de Alpen naar Riva del Garda met als bonus de 5- daagse route van Riva naar Venetië.

De reis naar München gaf onze echter weinig hoop op een ontspannen start van de tocht. De Duitse snelwegen (en wij) werden geteisterd door zware regenval. Later zou blijken dat ruim honderd mensen waren omgekomen, en niet alleen in Duitsland. Wij waren ons daar nog niet van bewust. Wel dat een start vanaf München een garantie zou zijn voor een paar dagen door de regen fietsen. De avond van onze aankomst hebben we treinkaartjes gekocht voor Venetië: 6.38 uur rijden vanaf München. En met mooi weer garantie. De volgende dag was het tot de Brennerpas grauwheid met regen, waarna de Italiaanse zon langzaam tevoorschijn kwam.

Onze reis verliep voorspoedig, zij het met een kleine vertraging bij Verona. Niet zoveel om te laat bij ons appartement bij de Chieso Madonna dell’orto aan te komen. Jossep maakte ons om 19.30 wegwijs, wat ons nog 30 minuten tijd bood voor boodschappen. Na twee dagen eindigde onze reis vanaf Dieren met een zelfgemaakte pastamaaltijd op ons eigen terras. We besloten tot zondag in Venetië te blijven en dan pas op de fiets te stappen. Twee dagen rust en verlossing tijdens het Festa del Redentore.

1. Marijcke:
    24 juli 2021
    Ziet er heel goed uit Miriam, enerverende reis voor jullie.
    Geniet nog lekker samen!
    En hele fijne dagen nog