Met de MTB van Venezia naar Vicenza

18 juli 2021 - Vicenza, Italië

Op de fiets. Nee, op de MTB. Door het ontwakende Venetië. Het is acht uur. Venetianen drinken al hun eerste espresso. Vroege toeristen komen ons tegemoet vanaf Piazzale Roma. De eerste paar honderd meter fietsen we, daarna is het fiets aan de hand. Daar gaat ons gemiddelde. We fietsen de I1. Een fietsroute van Venetië naar Garda in vier stappen. De eerste etappe is Venetië - Padua. Ruim veertig kilometer. We hebben ons voorgenomen het de eerste (warme) dagen rustig aan te doen. Geen mega-etappen. Het eerste uur worstelen we ons door de industrie rond Mestre heen. De route moeten we af en toe zoeken. Als we eenmaal de laatste huizen achter ons laten, strekt zich voor ons een kanaal uit, dat we tot Padua zullen volgen. Dat is in elk geval een garantie voor nul hoogtemeters. Het is bewolkt, we voelen af en toe wat spetters, maar het wordt geen regen. De temperatuur is daardoor aangenaam. We hebben een lichte wind in de rug. Het leven lacht ons toe. Om 12.00 uur rijden we Padua in. Een vrijwel uitgestorven stad waar we op een terrasje met een kop thee en een brioche de balans opmaken. Het is nog vroeg. We hebben weliswaar het voornemen om het rustig aan te doen. Maar om twaalf uur al stoppen? We checken etappe twee: Padua naar Vicenza. Nog een keer veertig kilometer. Vlak. Wind in de rug. Eigenlijk houdt niets ons tegen. We maken een rondje langs de highlights van Padua en vertrekken naar Vicenza. Deze keer langs een kronkelende rivier, waar we over de onverharde dijk rijden. Toch nog een beetje MTB-en vandaag. Rond drie uur zien we in verte Vicenza liggen en besluiten we een hotel te zoeken. Met zwembad, dan kan Mark nog een techniektraining doen. Om vier uur liggen we op de zonneweide van Hotel Viest. Een motel naar Amerikaans voorbeeld: de auto kan voor de deur van de kamer staan. Onze fietsen vertelt de receptionist, maar wij zetten ze liever binnen in de kamer. Voor ons gemak reserveren we een tafel voor twee in het restaurant en staan daar als eersten op de stoep om zeven uur. Een heerlijke pizza is onze beloning.