Op de MTB van Verona naar Arco

20 juli 2021 - Arco, Italië

De ontvangst in Casa Fola is warm, onze fietsen mogen we parkeren in het kantoor. De kamer is drie trappen op onder het dak. Het is een plezierige kamer met badkamer van vloer tot plafond in helder geel en een kast om te onthouden. Links een smalle plank als tafel, daarnaast een schuifbare wand en achter die wand een hangende buis met hangers om je kleding aan op te hangen. Aan de onderzijde vakken om kleding en andere zaken op te bergen. We nemen even tijd om bij te komen, gevolgd door een snelle verfrissende douche en gaan lopend de stad in. We zijn al snel onder de indruk. Het centrum is bescheiden van omvang maar indrukwekkend prachtig. De hele binnenstad staat op de Unesco werelderfgoedlijst. We genieten enorm en proberen iets van het karakter te vangen in onze foto’s. Extra fijn voor onze spieren is de nabijheid van de belangrijkste bezienswaardigheden. Vele zijn middeleeuws. Je voelt bij het lopen door de stad de sfeer van Dante èn Petrarca. Onze b&b ligt vrijwel tegen het Castelvecchio aan. Het ‘oude kasteel’ oogt zoals je van een middeleeuws kasteel verwacht: stoer, groots en sober. En door de donkerrode kleur van de steen ook vriendelijk en uitnodigend. We lopen onder twee zeer oude bogen door, de Porta Borsari, de Romeinse stadspoort die ooit de hoofdingang was van de stad. De bogen zijn rijk versierd en dat komt waarschijnlijk doordat Verona deel uitmaakte van een grote handelsroute door Noord-Italië. Even verderop ligt de Romeinse Arena. Ook deze is prachtig behouden en van een omvang die ons aan Rome doet denken. In de arena worden tegenwoordig voorstellingen en opera’s uitgevoerd. Jammer genoeg is er geen programma deze avond. Op de weg terug staan we stil bij het beeld van de dichter Dante Alighieri.
Hij leefde en werkte in Verona, met name (zo leert ons Wikipedia) nadat hij verbannen was uit Florence. We hebben erg genoten en ook honger gekregen. We besluiten te eten in onze eigen buurt en vinden bij toeval een vegetarisch restaurantje met een bijzonder vriendelijke en behulpzame ober. Na een heerlijke maaltijd gaan we lekker bijkomen en slapen. De volgende ochtend ontbijten we bij een cafeetje in de buurt. We zijn iets later vandaag en stappen rond 9.00 uur op onze fietsen. Het idee is om vandaag naar Peschiera del Garda te fietsen en vandaar naar Riva del Garda in het noorden te varen met de boot, zodat onze spieren wat rust krijgen voor de start van onze Alpentocht. Het fietsen gaat goed en relatief snel al is het parcours ook vandaag vergelijkbaar met dat van gisteren: regelmatig een flink klimmetje. We rijden weer de route van… tijdens een korte pauze vindt Mark een nog aantrekkelijker alternatief, waarbij we de boot iets noordelijker nemen, vanuit Lazise, maar waar we dan ook pas om
12 uur hoeven te vertrekken. Dat biedt ruimte voor een ontspannen fietstocht! We arriveren al kort na 11-en. Het kopen van tickets voor ons en de fietsen verloopt uiterst soepel en we hebben ruim de tijd om onze lunch op de boot voor te bereiden en nog even thee te drinken op een terrasje. De sfeer van het dorpje doet ons denken aan een ander meer waar we een aantal keer hebben gezeild: de Bodensee. Ook hier veel terrasjes, ijsjes te koop en heel wat toeristen met mondkapjes. De boot vertrekt precies op tijd. We zitten beneden waar het lekker koel is en genieten van een tweeenalf uur durende tocht over het Gardameer. We stappen uit in Malcesine en fietsen de laatste 20 km langs het meer naar de meest noordelijke plaats vsn het Gardameer Riva del Garde. De startplaats vsn onze route door de Alpen. Het is ongeveer 16 uur in de middag. Mark neemt een duik in het Gardameer. Daarna reserveren we onze b&b voor deze avond. We gaan naar Arco. Dat blijkt een goede keuze: het is een aantrekkelijk en een plezierig plaatsje, lekker ontspannen na de toeristische drukte van het Gardameer. Een beetje zoals een bezoek aan Luca je kan opluchten na Florence! Onze b&b blijkt een fijne kamer in een mooi huis te zijn boven een restaurant waar we eten. In de avond lopen we een rondje door het stadje waar we lang luisteren naar een goede straatmuzikant die met gitaar en zang voor een fijn besluit van deze afwisselende dag zorgt. We gaan op tijd slapen, om morgen goed uitgerust te kunnen beginnen aan de eerste Transalp-etappe.